Dag 10 Indonesia

6 mei 2012 - Jogjakarta, Indonesië

Hallo we zijn er weer,

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan de sultan, na ongeveer 15 minuten kwamen we bij het paleis aan, alles ligt hier niet ver van elkaar.

Eerst moest de bus zich door een marktstraatje worstelen, maar iedereen die de bus ziet doet een stapje op zij zonder problemen. Mooi om te zien die samenwerking.

En daar was dan het paleis, we werden overgeleverd aan een vrouwelijke gids die ons het hele verhaal ging vertellen.

We kwamen binnen op een grote buitenplaats, alwaar het verblijf van de sultan, een verblijf voor zijn zonen en het verblijf van zijn vrouwen en dochters.

Daarna kregen we een uitleg over het leven van de sultan, die meestal in zijn paleis verbleef en regelmatig nodigde hij dan een van zijn vrouwen uit om hem te vermaken.

De nu heersende sultan heeft een vrouw, maar die heeft jammer genoeg voor de sultan niet voor zonen gezorgd, zij heeft hem 5 dochters geschonken, waarvan er nog 1 thuis woont de rest is getrouwd.

Vijf maanden geleden is de jongste dochter getrouwd, met een schoolvriend, de sultan heeft een Europese inslag. Op de trouwerij waren 5000 genodigden wat volgens onze gids niet veel was.

Een van zijn voorvaderen had 160 kinderen,daarmee was de man alleen maar bezig met eten,slapen en wippen,lijkt me wel een bezige baan.

Als de zonen 12 jaar zijn worden ze besneden en worden dan onder gebracht in het mannen verblijf, er gaat een hele ceremonie aan vooraf, en worden ze dus opgeleid .

Als de meisjes hun eerste menstruatie krijgen worden ze ondergebracht in het vrouwenverblijf ook aan dit gebeuren gaat weer een ceremonie vooraf. De meisjes zijn dan vrouw en mogen dan daar verblijven tot ze worden uitgehuwelijkt.

Bij elke gebeurtenis hoort ook passende kledij, je kunt dus zien wanneer een jongen is besneden, daar hoort een speciaal kleed bij en bij de meisjes hetzelfde.

Je ziet aan de kledij wat voor positie iemand heeft, de gids had een rok aan en een blouse en wanneer ze er wat bij zou dragen had ze een hogere positie.

Om even terug te komen op de bezige sultan, de gids vroeg aan Hans of hij maar een vrouw had, en ik zei dat ze haar adres maar moest geven, dan kon ze in aanmerking komen voor de rol vrouw twee, ze kwam niet meer bij van het lachen.

Daarna was er nog een muziek en dans ceremonie, voordat deze begon hebben wij afscheid van de gids genomen, maar ik heb haar eerst nog om haar adres gevraagd en onder luid gelach zijn we uit elkaar gegaan.

De ceremonie was erg mooi ze kunnen zo sierlijk de dans opvoeren en wat kunnen die mensen lang op de hurken zitten ongelooflijk.

Na het paleis zijn we naar een batik fabriekje geweest, waar we uitleg kregen over het hele proces van wit katoen naar mooi gebatikte motieven.

Allereerst word de katoen gewassen en gesteven, daarna worden er met potlood motieven opgetekend, deze worden daarna met was na getekend en wordt de stof gekleurd, waar de was zit is de ondergrond dus wit, willen ze een andere kleur aanbrengen moeten ze eerst wat was verwijderen waar ze dus de andere kleur willen hebben, het is een proces van was in smeren leuren.

Heel interessant om te zien en nu kun je ook begrijpen waarom de originele batik zo duur is. In de winkel was dus ook van alles te koop.

Na de batik was het weer tijd om te eten en dat is ook weer goed geluk, mits je van indisch eten houd. Voor ons geen probleem. Alleen mijn darmen zijn nog niet oké, maar we blijven nog even pillen slikken, het zal wel over gaan. Ik heb tenminste weer honger.

Na nog een rond tour langs de grootste universiteit van YogJakarta zijn we naar het hotel gereden en hebben we een poosje geslapen, want alles is toch wel vermoeiend, en ook de warmte speelt een grote rol hierin. We zijn blij dat het s'middags regende voor ongeveer een uurtje.

Zo dit was het voor vandaag.

Groeten Hans enElly

1. Angela & fam:
    6 mei 2012
    Leuk om te zien dat de verhalen steeds langer worden. Ik mis nog wel steeds de foto's! Ik hoor zie jullie morgen weer! Xx
  2. Hans en hetty:
    7 mei 2012
    je zal toch maar aan de andere kant van de wereld een jaar ouder worden erg hoor.maar evengoed toch gefeliciteerd.we hadden graag langs willen komen maar kon geen vrij krijgen.
    we vinden jullie verslagen erg leuk en zij trouwe volgers
    veel plezier nog zal wel lukken denk ik

ps we staan in de finale teamkampioenschap
  3. Wim:
    Hallo,

Leuk verhaal zeg van die sultan.
    Gefeliciteerd met je verjaardag, proost op je verjaardag en nog veel gezonde jaren. Dikke kus van ons
    We zijn benieuwd naar jullie volgende avonturen.
    Veel plezier verder, en Hans pas goed op Elly, want ze nemen er zo een extra vrouw bij .

Groeten Wim Corné Jonna en Art
  4. Wim:
    Hallo Elly en Hansje

ik zag op de reisblog dat julie het leuk hebben gehad.
    Julie komen toch wel op mijn verjaardag. 10 Augustus
    Nog veel plezier.